Supergod Kräftsoppa

Vi bjöd på kräftsoppa i helgen som gick hem även denna gången,
enkel att göra och mättande att man kan bjuda på den som
ensamrätt med ett gott bröd och ost till!

Till 4 pers:
2 msk margarin
2-3 finrivna morötter
2 msk vetemjöl
8 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
400 g kavli kräftost (Osten ger mycket sälta så jag tar ca
300-350g men lite extra creme fraiche istället
)
2 dl creme fraiche
1 burk kräftstjärtar i lag
svartpeppar
dill (som jag glömde denna gången!?!?)

Fräs de rivna morötterna i smör och strö över vetemjöl.
Späd med vatten och tillsätt buljongtärningar och svartpeppar.
Låt soppan småkoka ca tio minuter och rör om lite då och då.
Tillsätt mjukosten, creme fraiche, dill och låt koka lätt ca 5 minuter.
Häll i kräftstjärtarna och värm upp lite hasting sen är den färdig för servering!


(Glömde dillen vilket gör att soppan ser en aning trist ut men smakar ljuvligt)


Kommentarer
Postat av: syrran

mmm,den va supergod

2009-11-23 @ 21:35:05
Postat av: Tina

Ja det soppan har jag fått av en arbetskamrat...fast där var det räkost fast jag skall nästa gång prova med med kräfstjärtar ;)...fast killarna var inte så förtjusta i den.

Ha en god natt!

Kram

Postat av: Cia

Ja mjukost är bra till mycket. Jag använder det till en rödsåtterätt...

2009-11-23 @ 22:52:08
URL: http://www.mysecretwindow.se
Postat av: Annette

Ja det såg verkligen smaskigt ut. Skriver ut receptet och testar tror jag bestämmt.

Ha en bra dag.

2009-11-24 @ 06:36:52
Postat av: Anneli/Dala

Åh, den verkar jättegod! Har skrivit ner receptet, måste testas!!

Kram

Anneli

2009-11-24 @ 13:54:41
Postat av: my

ÅÅå den har jag gjort nån gång, älskar den! Visst äter man alldeles för lite soppa?

2009-11-25 @ 21:16:05
URL: http://myilivet.blogg.se/

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback