Sthlm - Gbg

image1053
Ja hur är det egentligen?
Som inflyttad till Göteborg är jag förvånad över hur negativa
väldigt många är till Sthlm och människorna där.
Inte helt ovanligt att man hör uttrycket dryga jävla 08:or här nere,
detta medans man gärna framhåller att här är vi allt goa gubbar!?
Ehhh, fattar inte detta riktigt.......för inte kan det väl vara så att de
är dryga i S medans folk i G är goa gubbar?
Fler än jag som tänkt på detta?
Eftersom jag bott i Gävle mina första 39 år så har jag haft närhet till
Sthlm vilket också gjort att jag varit där mycket under åren och
aldrig hört att de är så dömande om Göteborgare som tvärs om.
För mig blir det fånigt att uttrycka sig så för vem som helst fattar väl
ändå att det finns goa 08:or likaväl som dryga 031:or gissar jag.
Vad tycker ni, är det så här eller är det "lillebrorskomplex" som gör att
folk vräker ur sig sånt här?
Eller finns det andra orsaker jag jag bara inte har fattat?
Är det så att man har den synen på Stockholmare
över andra delar av landet också?

Provocerande frågor kanske men det vore skoj att höra era åsikter :-)

Kommentarer
Postat av: jayne

Jag älskar GÖTEBORG!!!!! Har en syster i Sthlm så..ok.. men jag föredrar Götet... Men jag sger aldrig 08:or.

utbildning... ja.du.. jag tyckte emd att vi gjorde samma jobba innan, och klart att vi gör det i grunden..dock känns det skönt att ha papper på sina kunskaper.. som man skaffar sig efter massa år ändå. Jag känner mig säkrare i min yrkesroll, men tycker egentligen inte att det ska finnas olika utbildningar inom barnomsorgen. Vi behövs alla som jobbar här och vi måste stå sida vid sida...och göra vårt jobb!!!

Postat av: britten

hej där..för ca ett år sen så bloggade jag om samma sak som du nu...jag flyttade till sthlm för snart 20 år sedan och jag vill inte alls påstå att stockholmare skulle vara dryga och märkvärdiga...jag håller nog med dig...däremot så tycker jag trots att jag är norrlänning själv att det är mest norrlänningar som andvänder sig av uttrycket "djävla 08or"...funderar ibland över vad det kan bero på...lillebrorskomplex ! osäkerhet, förutfattade meningar, jag vet inte...ha en fin kväll

2008-05-08 @ 20:40:55
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Christina

Själv så är jag uppvuxen i Göteborg och har bott där sedan 2,5 år sedan då vi köpte hus och flyttade upp till Vårgårda.Här så har de flesta (infödingarna alltså)uppfattningen om att ALLA göteborgare är dryga och högfärdiga,så jag är övertygad om att det beror på just lillebrorskomplex.

2008-05-08 @ 20:55:17
URL: http://husetfullt.com
Postat av: Christina

Själv så är jag uppvuxen i Göteborg och har bott där tills 2,5 år sedan då vi köpte hus och flyttade upp till Vårgårda.Här så har de flesta (infödingarna alltså)uppfattningen om att ALLA göteborgare är dryga och högfärdiga,så jag är övertygad om att det beror på just lillebrorskomplex.

2008-05-08 @ 20:56:53
URL: http://husetfullt.com
Postat av: Margaretha

Vi verkar dela DET STORA HATET....mot sniglarna alltså.....Jag har slutat att sätta sallad för jag orkar inte bli förbannad på dom jäkla odjuren...HATA!!!!!!
I år blir det bara potatis , men jag såg förra året att dom satt och smaskade på blasten oxå.....
Skall vi bilda en klubb kanske????
Snigelhatarförenongen?????
Kram
Margaretha

2008-05-08 @ 21:01:35
Postat av: Eva

Jag som utflyttad stockholmare...och då alltså inflyttad eskilstunabo tror att det är mindervärdeskomplex det handlar om. I början berättade jag glatt att jag är född och uppvuxen i Stockholm. Numer säger jag att; innan jag flyttade till den gata vi bor på nu så bodde jag på en annan gata här i stan. Den sanningen är smidigast.
:)

2008-05-08 @ 21:55:08
URL: http://blendamig.wordpress.com/
Postat av: Marie

O8:or med negativ betoning kan man nog möta lite var stans i Sverige är jag rädd, själv kan jag till viss del hålla med. Stockholm är stressens näste, man pratar inte med varandra utan hastar vidare. Springer till tåg, buss och tunnelbana. Står inte och pratar ngt extra med kassörskan (eftersom det står 10 stycken irriterade köande bakom dig) osv.
De är de små detaljerna som gör det hela tror jag. Du blir inte direkt personligt bemött eftersom det kommer 10 tusen till efter dig, vem kan lägga just dig på minnet osv. Det är nog mycket sådant.

Det har blivit en sköt dig själv och skit i andra mentalitet som inte är helt rolig.... Sedan finns det naturligtvis det motsatta, men så där till vardags så är nog 08 lite dryga...;-)). Tilläggas kan kanske att jag är en 08, så att det inte missförstås..;-))

2008-05-08 @ 22:08:02
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: soffie

Gillar Göteborg bättre än Stockholm men det är nog för jag är där oftare.
Har ingen erfarenhet av äkta 08or de jag känner är inflyttade från andra delar av Sverige,fast visst tycker jag att en Göteborgare pratar med en underbar dialekt medans Stockholmarna låter såå fina i kanten.
Själv är jag ju Värmlänning vad säger folk om oss?
Må gott

2008-05-08 @ 22:29:50
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Cia

Är född och uppvuxen på Ingarö idag 20 min med buss utanför Sthlm. Jag har provat att bo lite varstans men jag blir alltid extra förälskad i stockholm så här i sommarvärmen. Jag tycker om göteborgare känner kärlek för en i alla fall.
Men själva Göteborg har inte charmat mig även om det finns vackra delar.
Har ibland "hemlängtan" till helt andra platser som till ex. Florida där jag ju också bott. Paris är också en underbar stad och när jag varit där under längre perioder är fransmännen inte alls så dryga som de sägs vara.
Men jag tror att det finns dryga människor överallt liksomm att det finns trevliga människor som hälsar och är trevliga.
Ja Stockholm har en hetsig rytm men inte alls en riktig storstadshets där ingen har tid att se medmänniskor.
Jag har upplevt många dryga Stockholmare liksom att jag mött lika många dryga människor från andra delar av landet.
Min fråga är: Är det inte drygt att dömma andra utifrån vart de kommer ifrån?

2008-05-08 @ 23:19:46
URL: http://www.mysecretwindow.se
Postat av: mia dh

Göteborgarna som klankar på 08-orna lider helt klart av något slags komplex. De flesta Stockholmare är väl ändå till största delen inflyttade från landet;) Men visst, det är stressigt här och man är lite usel på att hälsa på sina grannar men det tror jag har att göra med att det är en relativt stor stad och att det är så många människor man möter hela tiden.

Ha det gott.

2008-05-09 @ 00:18:50
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: synne

Vackra rosor du fått, njut av dom.
Det är klart ett lillebrorskomplex. Har mött många dryga göteborgare, lika många dryga malmöbor eller Finspångsbor eller vart dom än måtte komma ifrån. Tror det är samma sak där som med Hat/kärlek Sverige-Norge.
Jag är glad i alla så länge de är trevliga. Utom Bergensare då, dom är DRYGA hahaha.....
Kram vännen.
Synne :D

2008-05-09 @ 07:36:05
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Cissi

Ja jag gillar ju Göteborg mer men det där med drygheten. Det finns väl goa gubbar inom 08-området också.
Det är så väldans massa fler folk i Stockholm så när man går på stan känner man sig rätt liten. Det är en stressig stad.
Men går jag i Göteborg så är ju inte alla som Sten-Åke Cederhök. De går ju inte och bjuder på vitsar hela tiden..

Dryghet beror nog inte på var man bor, det finns överallt.

Hoppas du får en härlig helg, det ska ju bli varmt och skönt!
Kram

2008-05-09 @ 07:37:30
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Mia

Fjollträsk....ett norrändskt namn på S-holm
Kanske vi utanför hufvudstaden är lite avundsjuka? ;-)
Förresten, om man kallar stockholmarna för "dryga 08-or" så kan man väl inte vara en go' gubbe??

2008-05-09 @ 08:14:17
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Tina

sthlm visa gbg är ett ständigt trätoämne även på andra ställen som jag är på på nätet. Vissa sthlm:are dejtar tex inte en tjej som bor på fel sida av stan, sveriges framsida är Gbg.....är man då skåning som jag får man höra, lantlolla, dryg o sävlig, det behövs tolk för att prata med oss och helst ser iaf Sthlm:arna att vi återgår till Danmark.....Allmänna fördomar om vad som är bäst men visst jag tror oxå det finns ett "lillebrorskomplex" i det hela om Gbg - Sthlm
Kram

2008-05-09 @ 08:21:05
URL: http://www.calypsodesign.se/
Postat av: Camilla

Intressant att läsa alla kommentarer du fått till detta inlägg. Har faktiskt funderat lite på den frågan jag också...
Däremot gillar jag både Göteborg och Stockholm och Göteborgare och Stockholmare... och självklart gamla Gävlebor också! =)
K R A M och ha en trevlig fredag!

2008-05-09 @ 08:45:07
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Helena

Jag tror det. Stockholmare är ju inte så trevliga mot skåningar heller. Men det gäller inte alla som tur är. Det finns många trevliga stockholmare.
Ha det så gott i solen idag :0)
Kram/Helena

2008-05-09 @ 09:04:04
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: joacim

Ligger mkt i vad du säger, lillebrorkomplex kanske men himmel så KUL dizza den kungliga hufvudstadens små pissemyror *blink*
Nämn AIK, Djurgår'n och Bajen och "hatet" är djupt rotat.
Hatet är nog mer en väldigt stor portion skådespelat utlopp för att inte gilla. Dessutom är det alltid roligt när redigkoddarna till 08-or som är så duktiga på att köa ställer till det för sig.

2008-05-09 @ 10:06:06
URL: http://www.wehoo.se
Postat av: Jan Banan

En intressant debatt som kan hålla på hur länge som helst. Helt klart bottnar det i en typ av lillebrorskomplex. Ville inte Göteborgs starke man Göran Johansson(?) göra GBG till huvudstad för ett antal år sen, ha lite mer statsbesök osv... Dryga Stockholmare finns, likaså dryga göteborgare, skåningar, årjängare etc.

2008-05-09 @ 13:41:29
Postat av: Margaretha

Jag har absolut inget emot Stockholmare.....har aldrig haft....
Hoppas att din förkylning gick över...
Kram
Margaretha

2008-05-09 @ 18:30:50
Postat av: Margaretha

Ha ha ha jag känner igen mig med gasoleländet....
Förra helgen tog den slut mitt i grillningen....och vi hade naturligtvis gäster.....Varför, varför e det alltid samma visa?????hehehe
Kram
Margaretha ( det e gott när det funkar i alla fall )

2008-05-09 @ 21:36:18
Postat av: annebelle

det där är verkligen intressant! Jag har själv aldrig bott i Göteborg, har knappt varit där ens, men har förstått att den här ensidiga motsättningen finns. Måste nog ha med något slags komplex att göra. Jag trivs bra i Stockholm, där bor så många inflyttade också så det är en salig blandning. Skulle nog bli ganska trött på att höra de där fördomarna om jävla 08-or och goa gubbar, tror jag. Göteborg verkar annars vara en härlig och vacker stad som skulle vara lätt att gilla. Lite mycket regn kanske? Önskar dig en härlig pingst.

2008-05-09 @ 22:44:51
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Cia

Bara så att du vet så har du en utmaning hos mig!
För något roligare än det kan du väl inte ha för dig denna soliga helg ;-)

2008-05-09 @ 22:52:17
URL: http://www.mysecretwindow.se
Postat av: Monica

*S* jag är uppväxt i Göteborg....bott i Skåne och nu i Värmland - det där utrycket om 08:orna tycker jag förekommer överallt. Jag har på senare år lärt mig tycka om Stockholm som stad Av Stockholmare har jag mött alla sorter precis som bland andra i landet. De 08:or jag stört mig mest på om man ska prata i de termerna så är det de som är inflyttade Stockholmare. Men trevliga och mindre trevliga människor har jag stött på från hela landet...särskilt då jag jobbade på krogen.

ha en fin helg//Kram

2008-05-10 @ 00:33:19
URL: http://mjsson.se
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Jag har bott i både Göteborg och Stockholm och jag tycker personligen att Göteborgarna är mycket mer trevliga! Varför? Jo de är mer hjälpsamma till en nyinflyttad och som inte hittar så bra. I Stockholm trodde de ju nästan att man skulle råna dem om man bara ville fråga om vägen eller hur mycket klockan var! Dessutom är man mer stressad i Stockholm!

Detta är ju min personliga bild och det finns nog både och här och där! Jag menar här uppe i norrland träffar man säkert också på någon dryg typ både här och där så vi är nog ganska lika var vi än bor, tror jag trots allt! =)

De kallar ju också smålänningarna snåla och norrlänningarna sevliga...
Vi måste kanske alla till mans bli en bättre ambassadör för vår bygd!

Kram Sus

2008-05-10 @ 21:13:04
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Anders

Jag håller med dig, jag har bott i göteborg under några år och de är väldigt snobbiga. Speciellt irriterande är attityden bland personal i klädbutiker samt det extremt coola bartenders som jobbar här och där.



Göteborg är en stad jag aldrig mer kommer att bo i.

2008-05-27 @ 01:39:05
Postat av: Staffan

Fajten mellan 08orna och Göteborgarna lär aldrig ta slut. Jag kan kostatera efter 25 års förvisning till Stockholm att det i mång fall är svårt att bli accepterad som "Jöttebörjare" i hufvudstaden. Helst bör man bo på öfvre Östermalm, samt vara klädd i de senaste persedlarna ör att röna framgång bkand destockholmska Kvinnorna.... provocerabde uttalande, men kanske sant, eller?

2008-05-27 @ 01:59:01

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback