Århundradets snöstorm i Gävle

Detta minns jag som igår, en konstig upplevelse just då som i efterhand
är så overklig på något vis. Året var 1998 i dec
Minns att jag på lödragen var på fest hemma hos Uffe och det snöade
mer och mer vilket vi alla pratade om under kvällen.
Började redan på fredagen att vräka ner en hel del.
Sen var det några som började prata om att alla skulle sova kvar hos
Uffe istället för att ta sig hem, aldrig i livet, jag SKA hem till mig, vakna hemma.
Sagt o gjort, från Brynäs ner på stan där jag då bodde tog ca 2 timmar istället
som i vanliga fall 15 minuter till fots.
Vaknade på söndag morgon och tittade ut, OJ OJ OJ, alla i mitt hus var
insnöade, gick inte att komma ut på hela söndagen.
Måndag morgon skottade de fram våra dörrar igen så det gick att ta sig ut,
så vackert allt var, vit nysnö överallt, solen sken från en klarblå himmel.
Alla var ute och promenerade den dagen,
alla hade vi ett gemensamt samtalsämne.
Hörde efteråt att det aldrig framkallats så mycket foton som efter den helgen.

Sedan drygt 6 år tillbaka bor jag i Göteborg (Älvängen)  och längtar efter
riktiga vintrar med massor med snö.
En vinter med snö har vi haft och det var vintern 04-05, snön låg kvar
ända in i april vilket inte är vanligt på västkusten.
Jag vill ha en kall vinter med jättemycket snö, kanske inte som vi fick i
Gävle 1998 men närapå iallafall !
Vad tycker ni om vinter? Gillar ni snö?
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh, vad härligt! Ja, jag gillar faktiskt snön. Som du beskriver; när det är så där obesrkrivligt vackert ute att hela naturen ser ut att vara gjord av glas. När det ligger tunga snöblaffor på trädgrenarna...Och jag håller fullständigt med dig, det är ingen ordning på vintrarna nu! Och det måste ju bero på männsikan och miljön...
Ha en skön söndag gumsi!
/Kramis!

Postat av: Carina

Vi har tittat på filmen både Mats, Elias och jag nu
och kommit i håg hur det var för er som var i Gävle då.

2007-09-23 @ 11:59:57
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Malee/Britt-Marie

Nu har du nog haft din mest fascinerade film-tittare... Ging har glott med hakan nere vid knäna :-) This Gävle?!? Really? REALLY?
Oj va han skulle vilja upplevt detta. Själv kom jag just hem från Thailand efter stormen och såg den insnöade stan från tågfönstret.
Om jag gillar vinter eller inte tror jag är rätt uppenbart då jag bor i Thailand från oktober till april :-)

2007-09-23 @ 12:37:15
URL: http://gingmalee.resaithailand.se
Postat av: mia

Jaaa, visst är det väl konstigt med vädrets makter? För vad jag minns så var det ju bara Gävle med omnejd som fick såna enorma mängder?
Men vinter ska vara vinter, vi har ju 4 årstider i det här landet..har åtminstone haft...*L*

2007-09-23 @ 15:54:47
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Kjellinskan

Hej! Vad kul att se! Jag var liksom du med om det på plats och det var verkligen en konstig upplevelse. Allt var så tyst när inga bilar eller tåg hördes, bara någon bandvagn eller skoter som brummade förbi. Kul att du hittat det där klippet på Youtube! :)
Kram!

2007-09-24 @ 08:50:12
URL: http://kjellinskan.blogspot.com
Postat av: Micke

Jag fick kort från en jobbarkompis som bor i Gävle och hans bil (Volvo 945) var helt försvunnen.. de tog sig inte från gården på 3 dagar :)
Värsta snön jag upplevt var -88 när jag kom hem från Australien men det var inte alls så illa som detta hos er.

2007-09-25 @ 16:17:18
URL: http://kludd.se

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback