Pauluns GI-frallor

Har haft tvättstugan idag och passade då på att baka matbröd
mellan springandet upp och ner, Pauluns GI-frallor!
Oj detta är gott, riktigt mumsigt och otroligt enkelt att baka.

Pauluns GI-frallor (ca 20 st)

50 g jäst, färsk
½ l mellanmjölk (laktosfri)
3½ dl havregryn
½ dl krossade linfrön
½ dl sesamfrön, skalade
½ dl solrosfrön

2 tsk salt
2 tsk flytande honung
6-7 dl dinkelmjöl, siktat
1 dl grahamsmjöl
½ dl rapsolja

Blanda jästen i fingervarm mjölk i en stor bunke.
Häll i havregryn, linfrön, sesamfrön och solrosfrön och rör om.
Låt stå under duk på ett varmt ställe i 10-15 minuter,
tills det kommer upp små bubblor från degen.
(Du kan ställa skålen i vattenbad i diskhon, se till att det inte blir för varmt)
Blanda i salt, honung och rör ner lite mjöl i taget. 
Häll i oljan i slutskedet av knådandet.
Degen ska vara ganska lös, men lossna från händerna och skålkanterna.
Forma små bullar (ca 20 st), platta till dem och ställ dem på en ugnsplåt
med bakplåtspapper och låt jäsa under duk i ca 30 minuter.
Grädda frallorna i mitten av ugnen på 225 graders värme i 12 minuter.



"Detta är ett bröd med lågt GI tack vare innehållet av
havregryn, linfrön, sesamfrön, solrosfrön och rapsolja.
Att vi använder dinkelmjöl beror inte på att det har lägre GI än vetemjöl.
Dinkel ger dock ett saftigt och gott bröd.
Honungen är tillsatt som jästnäring och den förbrukas under jäsningen"

Från Pauluns bok " GI-månad"


Kommentarer
Postat av: Linda

Duktiga du...

Postat av: soffie

mums va gode de ser ut det receptet måste jag prova,

tack för det!

ha en toppenkväll

2011-02-18 @ 18:11:57
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: ♥ Carina ♥

Vad du är flitig! Mums vad dom ser goda ut :)

Kram

2011-02-18 @ 18:43:27
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: helena

Nämen då kommer jag väl förbi på nybakat imorgon då :)

Skoja bara, vad goda de ser ut.

Själv skulle jag tillbringa kvällen i tvättstugan men jag avbokade pga superförkyld, IGEN..

Trevlig Helg

Kram

2011-02-18 @ 19:00:38
URL: http://[email protected]
Postat av: Camilla

Men mums med nybakat bröd. :) Det såg jättegott ut. :)

Kram och ha en mysig helg nu.

2011-02-19 @ 17:46:11
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Tinas skåpmat

Vad goda de såg ut dina frallor!!

Jag håller med dig om dinkelmjölet jag själv använder nästan bara de mjölet för jag tycker att de blir både luftigare o sprödare att baka med det.

Ha en skön söndag!!

Kram

2011-02-20 @ 11:28:45
URL: http://tinaz.blogg.se/

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback