Tips på förändring av vägg

Ända sen vi flyttade in i vår lägenhet har vi varit helt på
det klara med att vi ska göra om i köket.
Hela lägenheten var nyrustad men David (förre ägaren) glömde bort en sak,
att byta kyl och frys! Som dessutom är olika i nuläget.
Så ville vi inte ha och nu har vi äntligen bestämt oss,
det blev rostfritt som övriga vitvaror (rostfritt) i köket.
Har beställt som kommer den 10/12 så det dröjer några veckor.
Vi ska ta bort överskåpen för att få ett luftigare intryck.
Så hela väggen ska göras om, frågan är hur?
Vi var helt på det klara med att vi ville ha en sliten tegelvägg, lite Provence.
Vad vi inte tänkte på är att vi är starkt begränsade med utrymmet
eftersom dörröppningen är direkt intill där kyl/frys står.
Vi kan alltså inte ha något som är "tjockt".
Inte heller vitmålad råspont skulle fungera synd nog!
Det här med att tänka praktiskt är inte min starkaste sida,
här hemma har det estetiska högre prioritet.
Det vi tycker är vackert och som för oss skapar trivsel.
Det är nu jag behöver er hjälp, ge mig tips och ideér :)
Vad har ni på era köksväggar?
En enda vägg i köket är det, den som köksön och kyl/frys står mot!


(hehe, observera handtagsdjungeln på kyl/frys)

Eftersom vi hela tiden vetat att väggen ska göras om har vi inte brytt
oss om att göra färdigt just den delen av köket.



Och naturligtvis är de två överskåpen proppfulla med prylar,
som jag ska hitta ny plats till, suck suck!
Alla dessa prylar........men jag kommer tokrensa, helt klart!
Just nu är varenda plan yta belamrad med div ting!



Hade inte tänkt oss tapeter men som en sista utväg
blir det kanske så, någon som kan tipsa om fina kökstapeter?
Finns det fusktegel (men ska se ut som äkta) som är supertunnt?
Har googlat men utan att få fram något vettigt.

Nu ska jag ägna några timmar till skolarbete, prov imorgon!
Hinner nog med en promenad i finvädret även idag :)

En sån här vägg är det jag skulle vilja ha!



Men vad snopet, ser att filmsidan jag tipsade om i förrgår
nu har musik istället, konstigt med tanke på att de heter filmsiten!


Kommentarer
Postat av: Nettan

Snyggt med rostfritt.

Det har vi också !

Det enda tipset jag kan ge är att när vi fick hem våra kyl/frys så hade inte vi några skåp ovanför då dom gamla inte passade.

Det hamnade en massa "skit" ovanpå istället och allt samlade damm och var svåråtkommligt, så vi åkte faktiskt till Ikea och köpte 2 små mindre skåp och ställde ovanpå. Sen att jag måste ställa mig på en stege och hämta saker därinne, men det funkar. Ha ha !



Hoppas du kommer på något bra eller får något bra tips !



kramiz

Postat av: Linda

jag skulle INTE ta bort överskåpen. Dammsamlade outnyttjade ytor. Bättre snygga skåp som man kan gömma saker man använder sällan i...

2010-11-17 @ 17:25:12
URL: http://www.candygirl.nu
Postat av: Lisa

Å ja det skulle bli SÅ snyggt med "tegelväggen", men jag tror nog att den är lika tjock som panel, tyvärr.



Snart helg!! :-D

2010-11-17 @ 18:09:47
URL: http://bidrottningen.bloggagratis.se
Postat av: Anders, Kalmar

Det nya e ju Plexi/Glas, speciellt som "stänkskydd" vid diskbänk, fritt att sätta vad som helst bakom och dessutom kunna byta ganska enkelt, typ tapet e.dyl



Men det sätter man ju inte som en hel vägg, du kan ju bli först! ;-)

Skit det där med Filmsidan, fanns en del där man kunde roat sig med:-(.....vad hände?

2010-11-17 @ 18:39:48
Postat av: soffie

va snyggt det va med svart ovanför diskbänken,

snyggt med tegelvägg när ska ni få det fixat?

2010-11-17 @ 19:08:18
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ida

Hur mår du idag? :)

2010-11-17 @ 19:29:04
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Mia

jag vet att det har funnits tunna tegel för väggar tidigare, och jag hoppas det finns fortfarande, hör med färghandeln!

2010-11-17 @ 21:02:55
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Cia

OK Jag är inrednings guru...trodde jag ja...Men ditt dilemma nja vad ska jag säga har inte ett enda vettigt förslag. Kan dock säga att jag tror det är ett misstag att ta bort överskåpen för det blir dammsamlingsställe. Jag skulle behålla det och sätta dit den tegelvägg jag vill ha där skåpen slutar.



Kanske till och med låta det bli en tegelvägg bli den ena skåpväggen...



Om det nu är tegel jag vill ha!



OK viss rymd går åt men som sagt tegel eller inte tegel... Kanske kan det vara värt det.

2010-11-17 @ 21:35:58
URL: http://www.mysecretwindow.se
Postat av: Annette

är inte så påhittig vad gäller inredning men kan iallafall säga att det finns "fusktegel" som är ganska tunt men det bygger några cm iallafall. Jag tror du kan hitta det hos kakelfirman. Vi sålde sådant när vi hade kakelfirma, hade själv en vägg bakom en kamin med sådan tegel. Har själv bytt till rostfri kyl och frys och är utan ovanskåp men det är bara för att vi har dom stående under en trappa så vi får inte in några skåp tyvärr. Har man några enkla fina saker där (själv är min önskan en svart dalahäst modell mellanstor ) så är det ganska lätt att städa av och ger ett luftigt och snyggt intryck.

Hittar jag var fuskteglet kommer från så hör jag av mig. Lycka till!

kram

2010-11-18 @ 07:07:26
Postat av: kats

Det blir nog hur snyggt som helst när det blir klart. Ni har sådan smak så det fixar ni. Kan tyvärr inte bidra med ngt... jag har inget sinne för sånt..

Hoppas provet gick bra.

2010-11-18 @ 09:38:14
URL: http://kats.blogg.se/
Postat av: Annika

Precis en sån skulle jag också vilja ha. Inte lätt att hitta... Har kikat,jag med!Vi var och ittade på ett hus med ett stort fint kök som hade sådana väggar i gavel, åh, så snyggt! Håller tummarna för att du hittar! Kramisar,Annika

2010-11-18 @ 19:53:42
Postat av: Carina

Jag skulle behålla överskåpen om jag vore dig. Synd att du inte kan ha den väggen som du önskade dig men varför inte bara måla och kanske ett fint väggord på det :)

Kram

2010-11-18 @ 19:55:08
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Camilla

Vi fick göra oss av med våra överskåp då vi bytte kyl & frys för ett år sedan och jag håller fortfarande på att flytta runt saker som stod i de skåpen... ändå är jag absolut ingen som samlar på mig onödiga saker. Här rensas friskt...

Tegelväggen på bilden såg otroligt hemtrevlig och rustik ut. Det skulle ju bli hur fint som helst.

Kul med köksfix!

Kram kram!

2010-11-18 @ 20:58:14
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Christina

Tyvärr såärjag nog inte till någon större hjälp.Men bilden på tegelväggen såg ju superfin ut.

2010-11-19 @ 23:08:02
URL: http://cinasvarld.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Vi har sånt fusktegel över vedspisen och bakom kakelugnen. Jättesnyggt! Drygt 1 cm tjockt tror jag.

Hälsningar från Hålanda!

2010-11-20 @ 16:48:22
Postat av: Christina

Långt tillbaka vet jag att det funnits tegeltapeter men de var inte så fina kan jag säga. Jag håller själv på med min köksvägg tänker måla ett motiv på den men inte kommit till skott. Det finns ju blomrankor bla har jag sett en vit orkidékvist som jag tyckte var väldigt vacker som var uppsatt på en vit vägg, eller så målar man väggen i en svag kulör och sätter upp en sådan dekoration.

Önskar dig en fortsatt bra helg, kram

2010-11-20 @ 21:54:47
URL: http://mammastina.blogg.se/
Postat av: Tinas skåpmat

Så fint kök du har Carina, gillar de svarta kaklet!!

Vi har satt utan på våran murstock ett tegel som var ca 15-20mm förnär vi tog bort de som var utan på murstocken så såg vi att teglet var för dåligt skick. Vi köpte de teglet på Coop bygg och de fanns 2 nyanser att välja på så jag valde den mer brunbrända.



Jag själv har så lite som möjligt på väggarna, men vi satte upp en rostfri hänganordning för att hänga stekpannor och slevar som sagt på murstocken. Och jag tycker att jag ändå har förlite utrymme för allt, så jag kommer att måsta göra som dig att rensa ur mitt liv =D

Ha det bäst kram // Tina

2010-11-21 @ 15:51:32
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Ninna

Hej.



Tegel till fondväggar och golv finns på Malmö återbyggdepå.

Dom sågar äkta antikt tegel i 20 mm skivor som man sätter typ som kakel.

Jag klädde fondvägg i kök och åvan diskbänken.

Och teglet var 100 år gammalt, från en gammal stenfabrik.



Kram Ninna

2010-12-14 @ 09:58:29

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback