Oopsies

Ännu en god gifrukost!
Ooopies, ett slags bröd helt utan mjöl, toppen!
Vi gjorde dem för första gången imorse men det lär bli fler ggr.



Ca 6 st oopsies

3 ägg
100 gram philadelphiaost
1/2 krm salt
3 tsk finkrossad linfrö
 1 tsk bakpulver.
Vallmofrö eller sesamfrö

Så här gör man:

Skilj på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Det skall bli som när man gör maräng, vitorna  skall inte rinna ur.
Vispa gulorna tillsammans med philadelphiaosten och linfröna.
Blandade  i lite bakpulver och vänd sedan försiktigt ner ostsmeten 
tillsammans med de vispade vitorna.
Rör inte runt utan vänd försiktigt ner ostblandningen.
Grejen är att de skall bli som ett "fluff" av det hela
Klicka sedan ut så det blir 6 smetklickar på ett bakplåtspapper som
är smord och strö över vallmofrö eller sesamfrö.

Grädda  det sedan i ugnen på 175 grader i ca 25 min i nedre delen av ugnen.


Kommentarer
Postat av: Linda

oj vilket bröd.

Postat av: Anita

Hittade hit via Nettan :-) Najs blogg!

De där oopsisarna ser ju bara förrr smarriga ut. Måste ju provas! Påminner (till utseendet) om scones :-)

2010-11-14 @ 13:01:32
URL: http://www.tigerlilja.se
Postat av: Cia

Lät gott och såg gott ut. Jag blev väckt av M med nybakade scones... MYCKET mjöl ;-)

2010-11-14 @ 13:34:37
URL: http://www.mysecretwindow.se
Postat av: Tinas skåpmat

Ja visst var de finurliga...en macka men ändå in´t! men är rätt åcklad på allt som heter ägg nu =(

Fast nu kör vi med frökusar, de gillar jag skarpt och här framöver skall jag baka ett nytt fiberbröd jag fått av min mor..med massa fröer o godsaker.

Konstigt ändå så har jag inte längtat denna gång efter kokt potatis...men skulle tro när de närmar sig jul....särskilt Janssons!

Kram/ Tina

2010-11-14 @ 15:47:34
URL: http://tinaz.blogg.se/

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback