Riga

Men vilken mysig resa vi har gjort till Riga!
Förutom båten som nog var det sunkigaste jag åkt någon gång.
Kändes otroligt nergånget och skitit i förhållande till
andra båtar jag åkt i den här storleken.
Maten var "sisådär" den också tyckte vi alla fyra.....eller tre av oss iaf.
Första OCH sista gång jag åker med Silja Festival!


(fotot tog jag när vi åkte en kanalbåt runt Riga)

Som tur är så vägde resemålet upp att båten var usel!
Härliga spännande gränder och torg i Rigas gamla stad 
där vi strosade runt en hel dag i stort sätt!







Tog hissen upp till mysiga Gutenberg en fm för att
få oss någon drickbart att svalka oss med!


(vid den gula takmarkisen)

Irish Coffee är väl inte det mest svalkande man kan dricka men
denna var nog den godaste jag druckit iaf!
De pudrade med kanel på toppen vilket var otroligt gott.



Förälskade kärlekspar låter gravera in sina namn på hänglås som
sedan låses fast vid broräcken lite här och där.
Sen gäller det att kasta nyckeln så långt bort som möjligt i vattnet,
ju längre bort ju längre förhållande/äktenskap!



Hotellt vi bodde på var en riktig höjdare på alla sätt och vis.
Nybyggt (april 2010) och otroligt fräscht med kanongod mat!
Här är det Stefan som står i baren och beställer något......skulle
tro att det blev en öl i vanlig ordning!



Ett tips vi fick var att besöka Rigas marknad som låg i fem nerlagda hangarer!
Här hade man behövt haft ca 1 dag för att hinna med
alla de gator som även var runt själva hangarerna.
Indelat i olika gator, t ex blomgator, skogator, väskgator m.m.
 

(en av hangarerna som de förr hade zeppelinare i)

Vi hade lite otur med vädret som var på tok för varmt med
över 30 grader i skuggan. Vill man se och göra mycket så
orkar man inte riktigt med det i den hettan tyvärr!

Riga är en stad jag gärna åker tillbaka till, gärna kring juletider!
Inbillar mig att Riga är helmysigt i julskrud.
Men en sak är säker, aldrig mer med Tallink Silja Festival!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Så du skulle rekommendera Riga då som en helgutflykt? Jag har varit VÄLDIGT negativt inställd mot den staden....hela landet eg. Känns som att åka till Ryssland, typ. (Knäppa jag! s)



Irish coffee har jag fått smak för då vi bölev bjudna på det av en husvagnsgranne i Eskilstuna. Tänk så trevligt man HAR på en camping!! ;-)))



Det med låsen görs visst på en bro i Florens också ...fast det är VÄLDIGT förbjudet.



Kramar!

Postat av: Carina

Det har aldrig varit ett land som lockat mig men man kanske ska tänka om. Men då är det ju det där med att åka båt på ett så "stort" vatten...läskigt!!

Kram

2010-08-12 @ 17:30:02
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: ejmis

Vilken trevlig stad Riga ser ut att vara =)

2010-08-12 @ 18:06:39
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilket underbart resmål, det har du verkligen gjort bra PR för! Synd bara på båten... :-(

2010-08-12 @ 18:38:24
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Linda

Gud så vackert det såg ut där.. hur länge tar det att åka dit?

2010-08-12 @ 18:44:16
URL: http://www.candygirl.nu
Postat av: Camilla

Mysiga Riga! Vi valde bort Silja Festival då vi hört så mycket negativt om den. Vi åkte Tallink Romantika och den var jättebra!

Tack för info om låsen, vi funderade mycket på det.

Vill också gärna tillbaka. :)

Kram kram!

2010-08-12 @ 20:26:22
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Malin

Häftigt de där med låsen!

2010-08-12 @ 20:44:42
Postat av: maria

Vilka fina kort och spännande resmål :)

Jag åkte med Festival när den var alldeles ny för många år sen och då var den jättefin och stor tyckte vi :)



Kram

2010-08-12 @ 23:33:08
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Camilla

Svar till Carina: Jag vet att du inte heller gillar Jo Nesbo... men om Stefan har "Djävulsstjärnan" måste jag tvinga dig att läsa den, den var jättebra. Prova. Snälla!

Kram!

2010-08-13 @ 19:29:30
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: kats

Men så trevligt ni verkar ha haft det. Så vackert :D

Gulligt med hänglåsen, kanske skulle åka dit...så kanske det håller, men måste hitta en karl först ;)...

2010-08-14 @ 10:24:52
URL: http://kats.blogg.se/
Postat av: Carina

Oj, vad vackert det verkar vara i Riga!!

Nu fick du mig sugen att besöka staden någongång.

2010-08-16 @ 06:59:51
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: Cia

Ja själv tycker jag alla de där båtarna är sunkiga och trista... Om jag ska till riga blir det allt flyg för min del.

2010-08-18 @ 01:46:20

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback