Backabranden

Just den här natten för 10 år sen minns jag precis vad jag gjorde.
Vaknade tidigt och hade radion på som alltid, hörde att de
pratade om en brand i Gbg där flera ungdomar dött men de sa
inget om hur många det var just då.
Klättrade ner från loftsängen för att sätta på tv:n och kolla texten
vad det stod där.......ryser ännu idag över det som hände när man
ser alla dessa unga människor som överlevde med ärr för livet.
Undrar hur de 4 mår som med avsikt tände på för att de
hade blivit avvisade från lokalen!
För några år sedan var jag och Stefan på en föreläsning här i Gbg
som en av brandmännen som först kom till olycksplatsen hade.
Handlade om överlevnadsinstinkter och hur tokigt man kan handla
i såna här situationer,
Intressant men också väldigt sorgligt naturligtvis.

Ännu idag finns där en minnesplats utanför lokalen med blommor
foton och en hel del ljus som lyser oavsett tid på året.
Ikväll är det fackeltåg i Gbg till minne av de 63 offren som avled
men också för alla de som överlevde katastrofen.
Jag för min del tänder ett ljus här hemma istället.

Minns du vad du gjorde just den natten?


Kommentarer
Postat av: Nettan

Åh vad fint du har skrivit Carina! Och det är verkligen jätte hemskt och jag undrar precis som du hur dessa 4 mår idag???

Men det är helt otroligt att det har gått 10 ÅR redan... Var tar tiden vägen egentligen???



Tyvärr så minns jag inte alls vad jag gjorde den dagen men förmodligen höll vi på att packa lägenheten eftersom det den 14/11(min födelsedag) är 10 år sedan vi flyttade in här i vårat radhus.... Helt galet det oxå att det har gått 10 år!!!!!!!!! OFATTBART!!!!



Bara 2 dagar kvar nu att jobba :)



Kraaaaaaaaaaaam

Postat av: Tina

Jepp...hade fortfarande inte smält att min bror inte fanns kvar med oss, han dog den 24 i en bilolycka endast 20 skulle fylla 21.

KraM på dig!

2008-10-29 @ 21:03:43
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, jag var i Köpenhamn och kom tidigt till Malmö och såg alla dessa löpsedlar och förstod först ingenting. Sedan när TV, tidningar och radio slog upp det så insåg man vidden av det hela.

2008-10-30 @ 07:17:13
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag minns att jag hade mina jobbarkompisar hos mig på födelsedagskalas eftersom jag fyllde 30 två dagar efter. Imorgon är det dags att fylla 40... Mina tankar går till familjerna till de som dog.

2008-10-30 @ 10:26:05
Postat av: Christina

Min arbetskamrat var med i branden.Hon hoppade ut genom fönstret och klarade sig mot alla odds.Men hennes bästa kompis klarade sig tyvärr inte.Hon hoppade också ut genom fönstret men landade fel så hon dog av skadorna.

Usch vad jag grät när hon detajerat berättade om händelsen.

2008-10-30 @ 15:56:31
URL: http://christinasbloggsida.blogspot.com
Postat av: joacim

Jag skulle blivit inringd till jobbet, men svarade aldrig i telefonen... Glad för det idag, avlöste istället tjejerna och killarna när de skulle gå hem. En av de värsta uppdragen pga omfattningen... På havet har det dock varit ett par rejält mycket större olyckor i svenska vatten!

2008-10-30 @ 18:31:35
URL: http://www.wehoo.se
Postat av: Mia

En fruktansvärd händelse, det där...undrar hur de skyldiga mår, efter tio år??

2008-10-30 @ 21:05:18
URL: http://matmia.blogg.se/

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback