Banankaka med mandelmassa

Hittade ett recept idag som jag var tvungen att testa!
image495

Receptet kommer från
Rosendals Trädgårdscafé  på Djurgården i Stockholm.

Banankaka med mandelmassa
2-3 bananer
5 ägg
3 dl strösocker
100 gr hackad blockchoklad
150 gr mandelmassa
3½-4 dl vetemjöl
1 dl pärlsocker
75 gr smör
Skala och skär bananerna i skivor.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Riv mandelmassa och hacka chokladen,
blanda ner i smeten tillsammans med mjölet.
Häll smeten i en smord och bröad form ca 23 cm i diameter.
Strö över och tryck ner bananskivorna.
Häll på pärlsockret och hyvla över smöret.
Grädda kakan i 175 grader i 30-40 minuter.
Servera gärna med lättvispad grädde eller glass.

Tro mig, den är supergod!

Kommentarer
Postat av: Helen

Låter mumsig :)

Postat av: Camilla

Nej men människa, vilken ljuvlig kaka! Är det du som bakat den??? Vad hög och fin den var. Rosendals trädgårdscafé-boken har jag också, den var det länge sedan jag kikade i nu. (Det stället är ju underbart även att besöka på somrarna).
Kram och ha en trevlig resa nu! :)

2007-10-05 @ 18:35:55
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Monica

Åååå DEN måste jag bara testa
någon gång - här älskar vi mandelmassa/marsipan.
Kram

2007-10-06 @ 19:36:09
URL: http://mjsson.com/blogg

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback