källebo

Torpet heter faktiskt så, lite roligt med tanke på att ena av de
nuvarande ägarna heter Kjell!
På tomten finns även en liten gäststuga, vedeldad bastu, utedass,
vedbod plus diverse andra bodar!
image601
Torpet byggdes på 1880-talet av en familj som till sist var så stor
som 9 personer i ett rum och kök, 7 barn + 2 vuxna.
Familjen emigrerade sedan till Amerika som så många andra
för att söka lyckan.
Kjell & Åsa hade en bok och torp och gårdar i trakterna där den stod
ett stycke historia om just deras lilla torpidyll.

image602
En av de 2 ingångarna, denna är den som idag används och ligger
mot husets baksida.

image603
Vedspisen som det eldats friskt i under helgen eftersom det varit
minusgrader på nätterna när vi nu varit där!
Stora kastrullen är den som varmvattnet värms i, till disk, tvätt m.m.

image604
En liten hörna av köket, fotot är taget med blixt eftersom de allra flesta
jag tog utan blev helt suddiga, synd eftersom de annars är mer stämmningsfulla.

image605
Matplatsen iköket, levande ljus och fotogenlampor är det som gäller.

image606
Äsa som precis tänt eld i kammarens öppna spis!
Lågt i tak som det ju var på den tiden det byggdes, Stefan fick gå
böjd inomhus vilket han glömde ibland :-)

Vi har haft en underbart rolig helg, god mat och dryck blandat med
svampplockning, sorkjakt, fotovisning och drömmar om nya resor
såklart vilket återigen lär bli Thailand.
Inte en enda häxa i sikte.......kanske beror på vem man frågar,
frågar man Kjell & Stefan så fanns det säkert såna i trakterna :-)

Kommentarer
Postat av: Mia

Ååååh, vad mysigt!! Vill ha ett torp, jag också..*suck*
Ler lite när jag läser din kommentar på min blogg, för jag har varit preciiiiis likadan, nästan lite anti-julpynt...och så helt plötsligt vill jag ha allt! Märkligt...*L*

Postat av: Anna

Ni verkar ha haft det underbart! En stuga skulle jag också vilja ha! Men då har jag ett måste och det är att jag vill ha en fungerande RIKTIG toa. Är allergisk mot utedass.

Hm, ang häxorna så var du väl den ruggigaste av dom alla! :o))

/Många kramar

2007-11-05 @ 10:31:15
URL: http://www.lilltrollet34.blogg.se
Postat av: Seinha

Ett sån't torp ska vi ha när vi flyttar hemifrån! När vi ska spendera den mesta tiden i husbilen.

Hoppas bara att det finns några till salu för en riiiimlig peng då. ;-)

2007-11-05 @ 10:56:55
URL: http://www.hagashemsidor.se
Postat av: Camilla

Hej och välkomna hem! Vilket myyysigt torp! :)
Vad trevligt med husvagnssemester till Kroatien för er. Vi var där förra året, bodde en vecka utanför Pula (Medulin) och en vecka på ön Pag (Novalja). Fantastiskt vacket! :) Tack för tipset om Österrike, vi har varit en del där och det är supertrevligt även sommmartid, Badgastein, Bad Hofgastein, Salzburg, Wien. Jättevackert! :)
Kram!
Hur går det förresten med Tradera? =)

2007-11-05 @ 11:07:31
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Malin

Haha jag har nog hört en del om eran helg av mamma jag :)

2007-11-05 @ 12:38:42
Postat av: Helen

Härligt låter det verkligen, förstår att ni haft det bra. Trevligt att få se ett så fint torp in real life :)
ha en fin dag o kram på dig :)

2007-11-05 @ 15:32:55
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Think Twice

Ojoj....vilket suveränt litet mysigt torp!
Man har svårt att förstå att man kunde packa ihop så många familjemedlemar under ett och samma tak på några få kvadratmetrar.
Man undrar om det bara hade med fattigdom att göra när man bodde så trångt, för rent relistiskt är det ju letare att hålla värmen i mindre utrymmen!
Ja spekulera kan man alltid;)
/Ha det gott!
/Kram

2007-11-05 @ 17:57:32
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Vad härligt Carina ni haft det.. önskar mig en sådan helg oxså. De där gamla husen är så gemytliga och man kan inte fatta att så många fick plats i en liten stuga.. Min farmor/farfar hade ju ett hus, men från börkan fanns bara ett enda rum med 10 barn och 2 vuxna.. tur de hade en loge där en del av barnen fick ligga skavfötters.. Tiderna förändras verkligen..
Ha de fint kramar

2007-11-05 @ 18:39:15
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Cissi

Vad härligt ni verkar ha haft det. Och vilket mysigt torp!
Gillar bild nummer tre. Riktigt gammaldags..Gammal vedspis, ljus för att se och så en dunk vin! :o)
Kram!

2007-11-05 @ 19:46:59
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Carina

Mysigt tycker vi,
och det är verkligen avkopplande att leva lite premitivare i bland tiden kan inte svicha iväg lika då.
Men hur var vardagen förr ?
Vi kan verkligen skatta oss lycklig att vi har varmvatten och tvättmaskiner nu förtiden.

2007-11-05 @ 21:43:07
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Monica

Så himla mysigt - en sån plats skulle man nog behöva för skälen då å då .....inte fööööör ofta för min del, men någon gång om året. Då blir det ju bara lugn & ro ett tag.

Kram

2007-11-06 @ 20:13:47
URL: http://mjsson.com/blogg
Postat av: Nettan

Håller fullständigt med de tidigare inläggen, ni verkar ha haft det jätte mysigt! Önskar jag skulle få vara med om något sådant någon gång, ialla fall för en helg....Fast min dröm är att tillbringa en helg ute i skärgården på något liknande ställe, FAST det kan gott få finnas i alla fall liiite el!

Kramisar

2007-11-06 @ 20:45:51
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=nettiz7
Postat av: Sambon

Riktigt mysigt. Ta inte bort den fina spisen:)

2007-11-08 @ 16:51:32
URL: http://hockeysambo.blogg.se

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback