Oprovocerat våld

Är det verkligen provocerande att säga till någon att man inte

bör stå och kissa på/vid en ytterdörr till ett trapphus?
Är det verkligen provocerande att säga till någon att man inte

bör slå sönder papperskorgar eller glasrutor?
Är det verkligen provocerande att vara homosexuell?
Några funderingar av många vad det gäller våld, våld som

för mig är ett enda stort frågetecken, fattar bara inte vad man

kan se i dessa fall som är så provocerande, tydligen finns

det människor som gör det.
Antar att det är så, för kan man brutalt sparka ihjäl någon som

påpekar en så självklar sak som att man inte kissar på en dörr så.....
Eller brutalt kör över någon som påpekar att det är olämpligt att

slå sönder saker så.....
Eller hugger en yxa i huvudet på någon för att denne är homosexuell så....
Blir bara inte klok på vad som gör folk så tokiga så att man

begår såna brott som man gör, att man bestämmer sig för att den

här/där personen ska inte få fortsätta att leva därför att?!?!?
Oprovocerat våld gör mig rädd verkligen, dels för att min egen

pappa blev ihjälslagen just för att han talade om att det en person

gjorde var direkt olämpligt.
Dels för att det utveckling vi får i och med detta ÄR skrämmande.
Vem ska i framtiden våga säga något man ser som inte lämpar sig?
Förr när jag växte upp så hjälpte alla till att fostra allas barn, var det

någon som gjorde något så kunde man ge sig sjutton på att någon

annan vuxen tillrättavisade en att man inte gör så, det visste man
till 100% att så skedde.
Den utveckling vi har idag kommer att göra att alla kommer bara att

hålla käften trots att vi ser "tokigheter" ske, vill vi verkligen ha det så?
Nää knappast, tror at vi alla vill kunna vistas ute och känna oss trygga,

det är eller kanske rättare sagt VAR en självklarthet.
Ibland är jag jäkligt glad över att Stefan och jag inte har barn, för visst

måste det väl vara så att det känns oroligt att vara förälder idag?


Kommentarer
Postat av: Malin

Kolla på efterlyst special imorn.. Ska ju tydligen handla om just det då.. En man som skulle hjälpa en kvinna som blev överfallen o så dödade gärningsmannen honom istället. Så går det tydligen om man bryr sig..

2007-05-30 @ 19:37:46
Postat av: Pialotta

Usch ja det är så räligt nu så man vågar knappast gå ut.. allt kan hända trots ålder och det kvittar om det är ljust eller mörkt ute. Hemma är man inte säker heller.. Ska kolla upp efterlyst special i morgon då.. kollar alla sådana program, fast det är så hemskt att se. Vet i sjutton vad eller hur man ska agera om man ser något.. vågar ju inte säga något heller.
Ha
de bra Carina och visst kan det kännas bra nu att inte behöva vara orolig för barn:-)
Kram på dej

Postat av: leila

Hej, där fick du ner mina tankar i ord. Visst är det otäckt som det ser ut idag. Visst är jag orolig jag som har tre egna barn och två styvbarn. Där jag bor finns mycket barn. Jag ser barn som sparkar djur, jag ser barn mobbar och slår varandra och jag ser barn som säger ord som jag aldrig skulle säga. Jag anser att vi alla ska hjälpas åt. Ser någon vuxen mina barn bete sig illa så har de mitt fulla stöd att prata med dom, lika som att jag pratar med de barn jag ser beter sig illa på något vis. Jag är den elaka tanten man passar sig för här men även den snälla tanten man kan vända sig till om man behöver en vuxen. Så ser nog barnen mig :) Det jag
har märkt är att vissa vuxna tål inte att jag säger ifrån till deras barn. Herregud, det finns vissa vuxna som inte vet vad deras barn gör eller så vill de inte veta, utan de blir sura på mig om jag säger ifrån till deras "gullunge". Det skiter jag i, ser jag nåt så säger jag ifrån, behöver ett barn tröst eller hjälp så finns jag här. ha det bra idag, kramis leila

2007-05-31 @ 09:40:37
URL: http://ladyley.se
Postat av: Tina

Idag är det tyvärr nog bäst att vara tyst av rädsla för sitt eget liv och så ska det ju självklart INTE vara!!!
Uppfostra barn är ingen lätt sak men det borde vara en självklarhet att lära dem vad som är rätt och fel för det är absolut inte acceptabelt att varken sparka/slå på papperskorgar, djur eller människor.....
Kram

2007-05-31 @ 09:53:58
URL: http://www.calypsodesign.se
Postat av: Monica

Ja, det är så man kan gråta om man läser om alla människor som får sätta livet till för att de vill hjälpa andra eller egendom. Jag tror för min det att då ett sådant oprovocerat våld ska utlösas så finns det droger
med i bilden eller så är det en psyksjuk människa som tycker sig klara sig bra utan sina mediciner.
Visst är man orolig då man har tonårsbarn som är ute på kvällarna - varför skulle inte våldet kunna drabba just oss.
Kram på dej!

2007-06-02 @ 22:49:24
URL: http://mjsson.com

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback