Mormor flyttar.....

.......till ett ålderdomshem som hon så länge velat göra.
På juldagen fyller jag 45 och hon 90 på samma dag, hon e pigg som
en lärka och vill att det ska hända saker hela tiden, sällskapssjuk kanske man kan säga.
Eftersom hon alltid vill ha folk runt sig så är detta vad hon velat länge nu.
Roligt för henne men jag tycker att det känns sisådär får jag väl erkänna.
Grejen är den att vi sällan träffas nu vilket jag tycker är jättesorgligt och jobbigt,
avstånden gör att det numera blir ca 2 ggr om året bara.
Varje gång vi skiljs åt känns det som att nu var det sista gången, inte då,
i huvudet är hon 20 men i kroppen äldre än de 90 pga hårt arbete.
Att hon flyttar betyder ju att det är massor med grejer som ska "göras av med".
Hon vill att jag, syrran och Claes som är de enda barnbarnen ska ta vad vi vill ha.
Låter kanske konstigt men jag vill inget ha, minnesgrejer från henne har jag ju ändå.
Hon är så otroligt rädd att vi som så många andra inte ska komma samms om
de grejer som finns, inte en chans, det har jag talat om för henne.
Paret på bilden har jag fått av henne för några år sedan, absolut inte min smak men
jag gillar den ändå, så fina detaljer när man börjat titta på deras ansikten, söta faktiskt.
paret
Lotta, min syster känner  lika som jag, har grejer så det räcker ändå.
Claes däremot vår enda kusin på mammas sida har precis separerat från
sin fru så han behöver naturligtvis massor med grejer till huset som han bor kvar i.
Han har fått plocka vad han vill, bra att någon tar tillvara på grejerna känner jag.
Mamma berättade idag att Bukowskis har varit där och värderat en del grejer som
ska säljas, vissa finns nu utsatta på blocket och andra grejer ska säljas på
auktion tydligen, känns sorgligt tycker jag.
Tänk vad konstigt, i stort sätt alla grejer hon har "försvinner" bort på olika håll så bara,
huvudsaken är att hon tycker det är okey och det tycker hon verkligen.
Hon vill inte ha något kvar, vill verkligen göra sig av med allt möjligt.
Hade jag köpt det där "drömhuset" och hade plats så hade jag
kanske tagit något men nu är det ju inte så.
När jag fyllde 30 (läääänge sedan) fick jag 12 antika kristallglas av henne som jag
bara älskar, bra minnesgrej tycker jag, gillar grejer som går att använda,
inte bara sånt som ska stå och vara fint.
Tänk vad man kan bli nostalgisk på äldre dar :-) , tror knappast att jag är ensam
om det heller. Även min mamma som är 61 börjar nu göra sig av med grejer, går
inte en endaste gång man varit där utan att man har någon kasse med sig hem till Gbg.
Var ska jag göra av allt, nää nu får vi ta och hitta ett hus som vi kan fylla med alla
dessa grejer som släkten vill "dumpa"!

Stefan är i Alafors just nu och hälper mamma Mona göra nytt tak i ett sovrum,
jag grejar lite här hemma vilket känns helt okey, är ju så sällan hemma så det
finns massor att göra här.
Men nu ska här slappas, ska lägga mig på soffan och läsa boken jag håller
på med, ruskigt spännade, kan verkligen rekommenderas.
bok
Camilla Läckbergs första bok Isprinsessan, platsen den utspelas på är
Fjällbacka i Bohuslän, alltid skoj när man varit på de platser det handlar om.
Sen finns det 3 böcker till efter denna tror jag, men det är den första jag läser,
i tur och ordning får det bli!
Sen är det ju hockey i eftermidagen igen, betyder att jag lyssnar på radion
som vanligt, min dag blir med andra ord en sån mysdag uppkrupen i soffan!

Just ja, vill ju ha ett råd, städråd!
Någon som vet hur man får bort det fläckiga i duschens hörnor.
Ser för tråkigt ut, spelar ingen roll hur jag gnider verkar det som.

Kommentarer
Postat av: Tina

Ja visst är det sorgligt att de man älskar blir äldre....har ingen kvar själv jo mamma men ingen annan.
Finns ett medel man sprutar på här har de det på OBS men vad det heter...nja...det var värre men det tar bort svartmögel och sånt äckligt i duschen!!
Kram/Tina som åter fått bredband men ingen telefon.....*suck*

Postat av: leila

Hej, jag har aldrig mist någon som står mig nära, mina mor och farföräldrar hann jag aldrig lära känna. kan vara lite lessen över det ibland. När mina föräldrar går bort så brukar jag tänka att jag inget vill ha förrutom nån liten minnessak som jag tycker om. Man hör såna hemska historier om bråk mm när arvegodset ska delas ut, skäms på dessa människor, jag är tacksam över att ha mina föräldrar kvar i livet hoppas få ha de länge till, kram kram leila

2006-09-30 @ 17:14:56
Postat av: Pia lotta

Ja du det där med de gamla goa "de sina" kan man verkligen skriva hur mycket om som helst. Deras historia och alla minnen man hört och varit med om.. ja du jesses det skulle bli en tjocker bok.
Måste vara sorgsligt att din lilla mormor bor så långt ifrån dej. Jag hade turen att ha min tvärs över gatan de tre sista åren. Var dag var jag hos henne och fikade, så himla mysigt vi hade. Pratade mycket om både nuet och dået.
å när hon for till sitt Lyckoland.. kan inte med ord beskrivas.
Att göra sej av med allt måste ändå vara ett tufft beslut för din mormor, men klart hon får väl möbelera sitt egna rum där med sina egna grejer?
Absolut jag håller med dej om att det är mycket bättre att få minnena under livets lopp, då vederbörande är klar i huvudet och man verkligen känner att det ges bort med varm hand.
Jag har en gammal gungstol och en gedigen kaffekvarn samt en riktigt gammal kaffepumpa av glas med hölje av näver här hos mej som jag fått av min mormor. De där sakerna har jag i hela mitt liv sett brukas fast i olika tidevarv.... Kommer ursprungligen från min gamlamormor.
************
Så det där med rengöringsmedel. Jag använder ren klorin och slår på allt som är kalkigt.. kanon fast klart inte så miljövänligt. Ren ättika är en annan möjlighet, det använder jag alltid till att kalka av kaffeapparaten.
Ha de nu så gott i myssoffan.. ska jag oxså ha sen när tvätt och goa mackor är fixade här.
Jag har varit hos min mamma idag.. mannen hos sonen med snickeri. Vi har följts åt att handla... det blev alldeles för mycket för mej att ta på cyklen sen så mannen fick hämta det, då jag cyklat hem.
Ha nu det riktigt skönt Carina.
Kraaaaaam

2006-09-30 @ 17:23:07
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Nettan

Ja du Carina, det är inte lätt när de gamla blir gamla... Själv har jag både mor och farföräldrar kvar i livet än så länge. Hela släkten här i Hässelby som tur är så jag träffar dem ganska ofta.Problemet vi har är att farmor och farfar 81 och 84 år vägrar flytta från sitt stora hus!Vi har försökt få dem att köpa en lägenhet istället så de kan få "bara vara" sista åren, men det är tji...Visserligen är farfar väldigt pigg men inte farmor, men vad gör man???? och saker ja, det finns det MASSOR av och jag känner som du, inte något jag direkt vill ha. Hoppas du har haft en skön dag och myst ordentligt. Kramisar Nettan

2006-09-30 @ 22:48:55
URL: http://www.nettiz.se
Postat av: Jenny

Om du behöver städtips eller städråd så kan du kika förbi vår sida. Om du inte hittar vad du söker an du alltid själv lämna ett eget husmorsknep. Vi ses! Jenny

2007-09-18 @ 12:57:27
URL: http://www.dammsugning.se
Postat av: Mia

Näääää!!! Jaa, vad ska man säga, nu börjar det nästan bli lite kusligt *S*

2007-11-27 @ 12:31:55
URL: http://matmia.blogg.se

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback