Det här med boendet

Vi bor ju i en bostadsrättsförening, riksbyggen som ni alla känner till.
Alla som är med där får en tidning lite då och då, förra veckan fick vi en
som jag inte tittat i förrän idag. De finns ett reportage om Klara 95 år som
fick mig att tänka till, tänka till och känna att detta är grymt häftigt!
Klara bor på gatan intill mig, inte samma förening men detta är också
riksbyggen. Riksbyggens första hus som byggdes 1941 alltså i Gbg.
Hon har bott i samma lägenhet i 64 år!  I 64 hela år!
När hon flyttade hit var det i ett ensamt hus som låg på en leråker, inte
några andra hus runtomkring, bara lera och skog. 
Insatsen var 1162:- med en hyra på 67:-/månad, mycket pengar då.
2 rum och kök som 3 personer bodde i, inte många, fanns
de som bodde med 3-4 barn i en 1:a också.
Dusch i källaren och utan balkong på den tiden, nu finns både eget
badrum, balkong och hiss!
Vartefter åren gått så har Göteborgs stad fortsatt växa mer och mer,
nu tillhör detta centrala staden.
Tänk att bo på samma ställe i stort sätt hela livet, lycka?
Ja det tror jag, trivs man finns ingen anledning att flytta egentligen.
Men på den tiden hade man inte stora krav på boendet, skillnad mot nu.
Nu skulle knappt någon kunna tänka sig att bo så, alla vill ha eget ett
eget rum att krypa in i för att ostört kunna göra saker.
Själv har jag bott på ca 25 ställen och längtar verkligen till den dag
jag känner att "här vill jag bo" på riktigt nu!! Det vore underbart skönt
att få känna den känslan, börjar känna mig som resandefolket
på allvar nu, har ju husvagn till och med numera :-)
För övrigt så händer det inte mycket på husmarknaden just nu.
Trodde det skulle "lossna" på allvar nu när hösten är här,
men det verkar inte så, kommer knappt in något alls på de ställen
vi vill bo. Men vi avvaktar och ser vad som händer, skynda lååångsamt!

Hittade en kanonbra sida igår med
tavlor , handmålad konst till ett
hyggligt pris tycker jag. Skrev ett mail till den och fick svar från en Fredrik
som upplyste mig om att de kommer öppna en butik i Göteborg om några veckor.
Han skrev också att om det var någon speciell tavla som jag var intresserad av
så kunde han ta med sig till lokalen nästa vecka om jag ville titta på den.
Herre gud, jag gillar ju massor av dem, inte bara en endaste heller!!
Svårt att bestäma sig nu när man ännu en gång vet att man kommer
att flytta, IGEN! Nää jag får nog vänta tills jag vet var vi hamnar till slut,
många av dem är stora så de kräver mycket utrymme för att göra sig
bra på en vägg!

För övrigt så har rösten börjat komma tillbaka, började känna det igår
kväll när jag pratade med Stefan.  Benny (från husvagnsforum) ringde
för en stund sen och då upptäckte jag attt den blivit ännu bättre, pratar
ju inte med mig själv precis :-)
Inte meningen heller, meningen är ju att jag ska hålla tyst och vila rösten såklart.

Igår när jag avslutade min EFIT så lyssande jag ju på hockeymatchen,
kan tala om att den slutade 6-5 till brynäs efter förlängning!
Skulle vilja ha en till brynästopp så tittade jag  in på  brynässhoppen och
hittade nyheter som kommit ut, en sån vill jag ha, men vilken färg?
rödvitsvart
Helt enfärgade toppar med ett broderi på bröstet bara, inte några märken alls.
Nu ligger Brynäs 2:a i tabellen igen, härligt, sånt gör mig glad, riktigt jäkla glad!
Nu ska jag fortsätta läsa igen!  
 


Kommentarer
Postat av: Pia lotta

* Bra du känner dej bättre.
Snygga tröjor.
Som svar på ditt inlägg hos mej så kan du titta in dit nu.. men inga som helst problems med tankarna på ämne i min blogg.. mina tänkekorn sprudlar av så mycket alltid. Har som du ser så olika inlägg där och det är det med växelvis som jag gillar och att skriva har jag alltid gillat. Bästa var på svensklektionerna då vi fick uppsats om fritt ämne..
Det där med bostad har blivit väldans dyrt, tur man bor som man gör nu när allt annat ska höjas..
Kram

Postat av: Malin

Jag tycker nog röd tröja, fräsigt. Ja, pappa sa att vi ska va framme ca 18.00 imorn, nåt sånt. Och han kan köra mig med lastbilen till er! Så jag ringer när vi är på väg.. Han ska hämta mig kl 05.45 imorn... huuuuuuh.

2006-10-18 @ 15:57:34
Postat av: Micke

Ett rackars skitlag! ;) Jag har inte kommit över sedan de vände mot Modo i slutspelet för några år sedan *s*

Ja, imponerande bo så på samma ställe hela sitt liv. Men, trivs man så trivs men och då finns ingen anledning flytta. Hoppas ni hittar nått som känns "hemma med".

Vart jag varit? - Mot Junsele-Ramsele-Sollefteå-Kramfors-Undrom-Hem, hängde du med? ;)

2006-10-18 @ 17:59:46
URL: http://kludd.se
Postat av: Nettan

Hello! Som vanligt har jag missat ett par dagar hos dig nu... Nu är det inte långt kvar för dig och Ullaredresan, hoppas du mår mycket bättre då! Kikade på korten från din E.F.I.T, du säger att du inte går ner något i vikt!!!! Det syns ju jätte mycket på dig!!! Bra kämpat tjejen! Själv köpte jag linfrön och Bulgur härom dagen, Linfröna var kanon men det andra, blääää.... Kramisar Nettan

Skall försöka lägga in lite nya foton ikväll på bloggen, hoppas jag orkar bara.

2006-10-18 @ 19:43:05
URL: http://www.nettiz.se
Postat av: Tina

Hade oxå en tant, när jag bodde i lägenhet, som bott där sen huset byggdes nån gång i mitten på -40 talet. Hon flyttade till ålderdomshemmet strax innan jag flyttade därifrån. Levt i sin egen lilla värld, aldrig varit gift inga män alls tror jag, inga vänner, var ute o gick på stan på nätterna för då var det tyst, en riktig argbigga men av nån anledning tyckte hon om mig o stannade ofta o pratade.
Det längsta jag bott på nåt ställe sen jag flyttade hemifrån är 10 år.... :)
Undrar om jag kan stanna här så länge..?
Skönt att du verkar må lite bättre!!
Kram

2006-10-19 @ 10:13:23
URL: http://www.calypsodesign.se
Postat av: Nettan

Du, fick du mitt SMS???? Har haft en E.F.I.T dag idag, kolla in bloggen!

kramar i massor

2006-10-20 @ 22:19:08
URL: http://www.nettiz.se
Postat av: Monica

jag gillar svart & rött så ta en av varje *ler*

Jag har nog flyttat ca 40 ggr i mott liv och än är det inte slut. När ungarna har flyttat ut ska jag bara ha en liten lägenhet och kunna göra annat än betala hyra för pengarna.

Jag väntar på att det ska lossna ordetligt för Färjestad så de klättrar upp....längst upp *blink*

Ha en go helg
Kram

2006-10-21 @ 12:15:14
URL: http://mjsson.com
Postat av: Pia lotta

Hej på dej glada tjejan..
Hoppas du inte flytt landet med bacilusker och allt.. :-)) Tar en sväng men redan läst det här...
Ha de gotti gott..
Kram

2006-10-22 @ 19:59:38
URL: http://kafferasten.blogg.se

Här skriver du en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback